Zajęcia muzyczne to wyjątkowa okazja, by już od najmłodszych lat wprowadzać dzieci w świat dźwięków, rytmów i melodii. Poprzez zabawę muzyką dzieci rozwijają nie tylko słuch, ale także umiejętności motoryczne, poczucie rytmu oraz kreatywność. Przedstawiamy gotowy scenariusz zajęć muzycznych dla 3 i 5 latków, który wprowadzi maluchy w magiczny świat muzyki, oraz pomysły na zajęcia umuzykalniające w przedszkolu, które sprawią, że dzieci będą chciały śpiewać i tańczyć!
Zajęcia muzyczne dla 3 latków powinny być proste i wesołe, aby dzieci mogły czerpać radość z muzyki i wprowadzać w świat rytmu. Oto scenariusz zajęć muzycznych dla najmłodszych:
Powitanie i wprowadzenie do zajęć
– Powitaj dzieci w kole i zapytaj, czy lubią śpiewać i słuchać muzyki. Każde dziecko może podzielić się swoją ulubioną piosenką lub melodią. – Wprowadź maskotkę „Pana Nutkę” jako towarzysza zajęć, który pokaże dzieciom różne dźwięki.
Zabawa ruchowa z piosenką „Głowa, ramiona, kolana, pięty”
– Włącz prostą piosenkę i zaproś dzieci do naśladowania ruchów. Piosenka ta pomaga koordynować ruchy ciała i rytm. – Dzieci powtarzają ruchy w coraz szybszym tempie, co sprawia, że zabawa jest bardziej dynamiczna i angażująca.
Eksploracja dźwięków instrumentów
– Rozdaj dzieciom różne instrumenty, np. tamburyn, marakasy, bębenek. Dzieci mają okazję poczuć dźwięki każdego instrumentu i dowiedzieć się, jak wydobyć z niego dźwięk. – Zabawa „Kto gra?” – dzieci zamykają oczy, a jedno z nich gra na instrumencie. Pozostałe muszą zgadnąć, jaki instrument wydał dźwięk.
Zabawa taneczna – „Tańczące nutki”
– Włącz różne gatunki muzyki, np. klasyczną, dziecięcą, rytmiczną. Dzieci tańczą, wyrażając muzykę swoim ciałem, np. unoszą ręce jak liście na wietrze lub skaczą jak piłeczki. – Zabawa rozwija wyobraźnię i uczy wyrażania emocji przez ruch.
Zakończenie – „Krąg muzyczny”
– Usiądźcie w kole i zaśpiewajcie piosenkę na pożegnanie, np. „Do widzenia, Panie Nutko”. Każde dziecko dostaje pieczątkę lub naklejkę w kształcie nutki na znak zakończenia zajęć.
Zajęcia muzyczne dla 5 latków mogą obejmować nieco bardziej zaawansowane zabawy rytmiczne i aktywności, które rozwijają zdolności wokalne i muzyczne przedszkolaków. Oto scenariusz zajęć muzycznych dla starszych dzieci:
Wprowadzenie do zajęć i krótka rozmowa o muzyce
– Wprowadzenie w formie rozmowy – zapytaj dzieci, co lubią w muzyce i czy znają jakieś instrumenty. Omówcie różne dźwięki, np. cichy i głośny, szybki i wolny. – Przedstaw przyjaciela zajęć – „Pana Melodię”, który pomoże dzieciom odkryć świat muzyki.
Ćwiczenia rytmiczne – „Klaskanie i stukanie”
– Dzieci uczą się prostych rytmów poprzez klaskanie, tupanie i stukanie. Możesz poprosić o powtórzenie rytmu, który pokazujesz, lub o improwizację w rytm prostych piosenek. – Dzieci mają okazję rozwinąć poczucie rytmu i zdolność do koordynacji ruchów.
Nauka piosenki „Jedzie pociąg z daleka”
– Wspólnie uczcie się piosenki, a dzieci tworzą pociąg, trzymając się za ramiona i poruszając się po sali. Zatrzymują się, gdy melodia zwalnia, i ruszają, gdy melodia przyspiesza. – Zabawa rozwija zdolności wokalne i pozwala dzieciom uczyć się reagowania na zmianę tempa muzyki.
Gra na instrumentach – „Orkiestra”
– Dzieci tworzą orkiestrę, gdzie każde dostaje instrument, np. bębenek, trójkąt, dzwonki. Prowadzący pokazuje, kiedy grać cicho, a kiedy głośno, oraz wprowadza elementy improwizacji. – Dzieci uczą się rozpoznawania głośności i dopasowywania do rytmu grupy.
Zakończenie – „Muzyczne pożegnanie”
– Podsumowanie zajęć w formie krótkiego koncertu. Każde dziecko gra na wybranym instrumencie lub śpiewa fragment piosenki, którą nauczyło się na zajęciach. – Dzieci żegnają się z Panem Melodią, a każdy otrzymuje symboliczne dyplomy „Małego Muzyka”.
Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu mogą przyjmować różne formy, które wprowadzają dzieci w świat dźwięków i rytmów. Oto kilka pomysłów, które można wpleść w codzienne aktywności przedszkolne:
Zabawa „Rytmiczne echo” – dzieci powtarzają rytm pokazany przez nauczyciela, który można wyklaskać lub wybić na instrumencie.
„Muzyczna przygoda” – włączaj różne gatunki muzyki i zachęcaj dzieci do ruchu w rytm melodii. Możesz stworzyć historyjkę, np. że dzieci są zwierzątkami na przygodzie w lesie.
Instrumenty DIY – zróbcie instrumenty z codziennych materiałów, np. bębenki z puszek, grzechotki z butelek po wodzie. Dzieci mogą je ozdobić i zagrać na nich w rytm muzyki.
Improwizacja wokalna – zachęć dzieci do wymyślania prostych rymowanek lub melodii, co rozwija ich kreatywność i poczucie rytmu.
Scenariusz zajęć muzycznych w przedszkolu dla 3 latków i 5 latków daje dzieciom niepowtarzalną szansę na rozwijanie swoich zdolności muzycznych i rytmicznych. Dzięki prostym zabawom muzycznym i aktywnościom umuzykalniającym, maluchy uczą się słuchania, powtarzania rytmów i wyrażania emocji przez ruch i dźwięk. Przedszkolaki chętnie uczestniczą w zajęciach, które łączą muzykę z ruchem i zabawą, i z radością odkrywają świat dźwięków, melodii i instrumentów.
Matematyka w przedszkolu to doskonała okazja, aby poprzez zabawę rozwijać u dzieci umiejętności logicznego myślenia, liczenia oraz rozpoznawania kształtów i wzorów. Zajęcia matematyczne dla 5-latków powinny być pełne ciekawych aktywności, które przyciągną ich uwagę i wprowadzą w świat liczb i prostych operacji matematycznych. W artykule znajdziesz gotowy scenariusz oraz pomysły na zabawy matematyczne, które sprawią, że dzieci z radością odkryją podstawy matematyki.
Oto propozycja scenariusza zajęć matematycznych dla 5-latków, który wprowadza dzieci w świat liczb i podstawowych pojęć matematycznych:
Powitanie i wprowadzenie w temat
– Zacznij zajęcia krótką rozmową o liczbach. Zapytaj dzieci, jakie liczby znają, ile mają palców, czy potrafią policzyć swoje zabawki. – Wprowadź maskotkę, np. „Małego Matematyka”, który będzie towarzyszył im podczas zajęć i pomagał w liczeniu.
Liczenie na palcach i przedmiotach
– Rozdaj dzieciom kolorowe klocki lub guziki. Zadanie polega na policzeniu przedmiotów na swoim stoliku, a następnie nazywaniu wyników, np. „Mam trzy guziki!”. – Możesz dodać zadanie, w którym dzieci liczą na palcach i pokazują swoje liczby kolegom.
Zabawa ruchowa „Skoczna Matematyka”
– Na podłodze połóż karty z liczbami od 1 do 10. Zadaniem dzieci jest skakanie na poszczególne liczby i wykrzykiwanie ich nazw. – Następnie dzieci mogą skakać na podwójne liczby lub dodawać i odejmować liczby, np. „Skaczemy na 5 i 3, a teraz dodajemy, czyli skaczemy na 8!”.
Ćwiczenie kształtów i kolorów – „Matematyczne rybki”
– Przygotuj rybki z papieru w różnych kształtach (koła, kwadraty, trójkąty) i kolorach. Dzieci łowią rybki za pomocą papierowych „wędek” i układają według koloru lub kształtu. – Omówienie wyników: jakie rybki udało się złowić, ile było czerwonych, a ile trójkątnych? Dzięki temu dzieci uczą się rozpoznawania kształtów i kolorów.
Podsumowanie i nagrody
– Na zakończenie zajęć każde dziecko może otrzymać „Certyfikat Małego Matematyka” oraz drobne nagrody, np. naklejki lub ołówki. W ten sposób dzieci poczują się docenione za swoją pracę i będą bardziej zmotywowane do dalszego poznawania matematyki.
Aby zajęcia matematyczne były ciekawe i angażujące, warto włączyć różnorodne zabawy, które zachęcą dzieci do samodzielnego myślenia. Oto kilka pomysłów na zabawy matematyczne, które możesz wykorzystać podczas zajęć:
Zabawa „Magiczne liczby” – na stolikach rozłóż karty z różnymi liczbami. Zadaniem dzieci jest odnalezienie określonych liczb i przypisanie im odpowiedniej liczby klocków. To prosta, ale bardzo skuteczna metoda na utrwalenie liczb.
Gra „Kółko i krzyżyk” na liczbach – klasyczna gra w wersji matematycznej, gdzie zamiast krzyżyków i kółek dzieci wpisują kolejne liczby lub używają kolorowych pionków z liczbami.
Zabawa „Matematyczny skarb” – w sali ukryj kartki z zadaniami matematycznymi. Dzieci szukają ich i rozwiązują, by zdobyć „skarb” – np. kolejną wskazówkę prowadzącą do ukrytej niespodzianki.
Oto kilka dodatkowych pomysłów na zajęcia matematyczne dla 5-latków, które sprawią, że dzieci polubią matematykę i nauczą się poprzez zabawę:
Zabawa w sklep
– Przygotuj kącik z przedmiotami (np. zabawkami lub przyborami szkolnymi) i zabawne pieniążki. Dzieci mogą „kupować” przedmioty, licząc swoje pieniądze i ucząc się dodawania i odejmowania. – Można też zaprosić dzieci do liczenia przedmiotów i przypisywania im odpowiednich wartości liczbowych.
Zabawa w układanie liczbowych puzzli
– Przygotuj puzzle z cyframi i obrazkami odpowiadającymi danej liczbie. Zadaniem dzieci jest dopasowanie puzzli do siebie, co rozwija zarówno liczenie, jak i koordynację wzrokowo-ruchową.
„Matematyczne bingo”
– Przygotuj karty bingo z liczbami. Dzieci losują liczby z woreczka i zakrywają odpowiednie pola na swoich kartach. Zwycięzca to osoba, która jako pierwsza zakryje wszystkie liczby.
„Matematyczny tor przeszkód”
– Stwórz tor przeszkód, na którym na każdym etapie dzieci muszą wykonać zadanie matematyczne, np. policzyć kroki, odszukać odpowiednią liczbę czy dodać dwa elementy.
Zajęcia matematyczne w przedszkolu dla 5-latków powinny być angażujące i pełne ciekawych zabaw. Dzięki różnorodnym scenariuszom i pomysłom na zabawy matematyczne, dzieci rozwijają swoje umiejętności w naturalny sposób i przygotowują się do bardziej zaawansowanych zadań w przyszłości. Poprzez zabawę z liczbami, kształtami i kolorami, przedszkolaki uczą się myśleć logicznie, bawić się matematyką i dostrzegać jej obecność w codziennym życiu.
Dzień Myszki Miki to wspaniała okazja, aby w przedszkolu uczcić jedną z najukochańszych postaci dzieci i dorosłych. Myszka Miki, z jej charakterystycznymi uszami i uśmiechem, jest nie tylko symbolem radości, ale również przygód i przyjaźni. Wprowadzenie tego tematu w przedszkolu zapewnia maluchom dzień pełen atrakcji, który łączy edukację z zabawą. Dla nauczycieli przygotowaliśmy scenariusz oraz pomysły na zabawy, które sprawią, że dzień Myszki Miki w przedszkolu będzie niezapomniany!
Poniżej znajdziesz przykładowy scenariusz zajęć na dzień Myszki Miki, który pozwoli przedszkolakom zanurzyć się w bajkowy świat tej kultowej postaci. Warto uwzględnić różnorodne zabawy i aktywności, które zainteresują wszystkie dzieci.
Powitanie dzieci i wprowadzenie w temat
– Rozpocznij zajęcia rozmową o ulubionych bajkach dzieci i zapytaj, czy znają Myszkę Miki. – Opowiedz krótko historię Myszki Miki – kiedy została stworzona i dlaczego jest tak popularna. – Każdy uczestnik może otrzymać opaskę z charakterystycznymi uszami Myszki Miki, które będą nosić przez cały dzień.
Warsztaty plastyczne „Myszka Miki i przyjaciele”
– Dzieci rysują lub kolorują postać Myszki Miki oraz jej przyjaciół, takich jak Kaczor Donald, Goofy czy Minnie. – Możesz również przygotować szablony postaci do kolorowania, co ułatwi młodszym dzieciom stworzenie ich własnych rysunków.
Zabawa ruchowa „Podróż z Myszką Miki”
– Wyobraźcie sobie, że przenosicie się do świata Myszki Miki. Przygotuj różne przystanki na „podróży”: tańce, skoki przez „staw” (wykładzinę lub koc), kręcenie się jak Goofy. – Każdy przystanek jest inny – dzieci muszą wykonać zadanie, które przypomina charakter danej postaci (np. bieg w stylu Kaczora Donalda).
Czytanie książeczki lub oglądanie krótkiego odcinka Myszki Miki
– Na zakończenie zajęć przeczytaj dzieciom krótką książeczkę o przygodach Myszki Miki lub pokaż fragment bajki, który uwypukli przygody i wartość przyjaźni. – Krótka rozmowa o tym, co dzieci zapamiętały z historii i jakie wartości przekazuje im Myszka Miki.
Wręczenie dyplomów „Przyjaciela Myszki Miki”
– Na zakończenie każde dziecko może otrzymać dyplom z tytułem „Przyjaciela Myszki Miki” oraz symboliczne nagrody, np. kolorowe naklejki z wizerunkiem Miki.
Oto kilka pomysłów na dodatkowe aktywności, które wzbogacą dzień Myszki Miki w przedszkolu i sprawią, że dzieci będą miały pełne ręce roboty:
Kącik kostiumowy – przygotuj miejsce z czapkami, okularami i różnymi akcesoriami, które pozwolą dzieciom przebrać się za postacie z bajek.
Tworzenie uszu Myszki Miki – dzieci mogą zrobić swoje własne „uszy Miki” z papierowych talerzyków i pomalować je na czarno. To świetna zabawa manualna!
Tor przeszkód Myszki Miki – ustaw tor przeszkód, który dzieci muszą pokonać, aby „dotrzeć do Myszki Miki”. Wystarczy kilka pachołków, maty do skakania lub tunel.
Aby dzień Myszki Miki w przedszkolu był jeszcze ciekawszy, warto zorganizować specjalne zabawy tematyczne, które zaangażują dzieci w różne aktywności:
Zabawa „Taniec z Mikim”
– Włącz wesołą muzykę i zaproś dzieci do tańca. Na znak „stop” dzieci muszą stanąć w bezruchu, udając, że są zaskoczone jak Myszka Miki. Gdy muzyka gra dalej, tańczą swobodnie, wyrażając radość i energię Miki.
Zabawa „Złap uszy Myszki Miki”
– Przygotuj różnokolorowe opaski z uszami Miki i rozłóż je na sali. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze zebranie „uszu” i zrobienie jak największej liczby par. Dzieci bawią się w zespołach, co sprzyja integracji i rozwija współpracę.
Gra w memory – „Przyjaciele Myszki Miki”
– Przygotuj karty z obrazkami postaci, takich jak Minnie, Goofy, Donald i Daisy. Dzieci szukają par, rozwijając pamięć i poznając bohaterów ze świata Miki.
Poszukiwanie skarbu Myszki Miki
– Zorganizuj zabawę w poszukiwanie skarbu – drobnych niespodzianek ukrytych w różnych miejscach w sali, które dzieci muszą znaleźć, rozwiązując zagadki i wykonując proste zadania, takie jak odgadywanie kształtów czy dźwięków.
Kolorowe naklejki dla każdego
– Na zakończenie zabawy dzieci mogą wybrać naklejki z wizerunkami Myszki Miki, które będą miłym upominkiem z tego dnia.
Dzień Myszki Miki w przedszkolu to idealna okazja, aby bawić się, uczyć i rozwijać wyobraźnię dzieci. Dzięki różnorodnym pomysłom, scenariuszowi i zabawom, ten dzień może stać się pełen radości, integracji i kreatywności. Przedszkolaki będą miały okazję spędzić czas w bajkowym świecie, a wartości, jakie przekazuje Myszka Miki, takie jak przyjaźń i życzliwość, pozostaną w ich pamięci na długo.
Zajęcia o zdrowiu w przedszkolu to świetna okazja, aby od najmłodszych lat uczyć dzieci dbałości o siebie, świadomości zdrowych nawyków i zasad higieny. Poprzez gry, zabawy i proste doświadczenia maluchy mogą zrozumieć, dlaczego mycie rąk, spożywanie zdrowych posiłków i codzienna aktywność fizyczna są tak ważne. Oto propozycje scenariuszy do realizacji w przedszkolu, które pokażą dzieciom, jak dbać o zdrowie, i będą świetną zabawą dla 3 i 4 latków.
Oto przykładowy scenariusz zajęć „Dbam o zdrowie” w przedszkolu, który pomoże dzieciom zrozumieć, jak ważne są zdrowe nawyki:
Rozpoczęcie zajęć i wprowadzenie do tematu zdrowia
– Rozmowa w kole: zapytaj dzieci, co dla nich oznacza zdrowie i jak o nie dbają. Przedszkolaki mogą opowiadać o tym, co lubią jeść, jak myją ząbki lub bawią się na świeżym powietrzu. – Przedstaw dzieciom bohatera dnia – Misia Zdrowisia – który opowie o tym, jak dba o zdrowie i co robi, aby czuć się dobrze każdego dnia.
Zabawa ruchowa „Zdrowy spacer Misia Zdrowisia”
– Udajcie się na symboliczny „spacer” po sali, na którym dzieci imitują różne zdrowe czynności, np. mycie rąk, skakanie, jedzenie owoców, mycie zębów. – Każda czynność jest wykonywana przez dzieci razem z Misiem Zdrowisiem, co pozwala im lepiej zapamiętać zdrowe nawyki.
Warsztaty plastyczne – „Mój zdrowy talerz”
– Dzieci mają za zadanie narysować swój ulubiony zdrowy posiłek. Mogą użyć kolorowych papierów i wycinanek, aby stworzyć zdrowy talerz pełen owoców i warzyw. – Po zakończeniu pracy, każdy może opowiedzieć o swoich wyborach, co daje przedszkolakom możliwość dzielenia się wiedzą o zdrowym jedzeniu.
Nauka piosenki o zdrowiu
– Wprowadźcie prostą piosenkę o myciu rąk i zębów, którą dzieci mogą zaśpiewać w czasie przerwy na umywalni.
Scenariusz zajęć o zdrowiu dla 3 latków koncentruje się na najprostszych zasadach higieny i aktywności fizycznej, które maluchy łatwo zrozumieją i zapamiętają.
Wprowadzenie do tematu zdrowia
– Opowiedz dzieciom, co oznacza dbać o zdrowie: mycie rąk, picie wody, ruch, jedzenie warzyw i owoców. W prosty sposób opowiedz o zaletach zdrowych nawyków. – Pokaż dzieciom zabawkę, np. pluszowego misia, który ma „brudne łapki” i wymaga pomocy przy ich umyciu.
Zabawa „Myjemy rączki”
– Zabawa w formie piosenki – dzieci naśladują mycie rączek, kręcą kranem, nanoszą mydło, spłukują wodą. Dzięki temu przedszkolaki uczą się kroków mycia rąk. – Dzieci powtarzają czynności kilka razy, aby lepiej je zapamiętać.
Aktywność plastyczna – „Moje zdrowe rączki”
– Dzieci odciskają swoje dłonie na kolorowym papierze, a następnie ozdabiają je naklejkami w kształcie kropel wody i mydła. – Gotowe prace można powiesić w sali jako przypomnienie o myciu rąk.
Krótka pogadanka na temat zdrowych przekąsek
– Porozmawiaj z dziećmi o ich ulubionych przekąskach. Możesz pokazać obrazki różnych owoców i warzyw, zachęcając dzieci do spróbowania czegoś zdrowego. – Zakończ zajęcia podsumowaniem: co zapamiętały dzieci i jak mogą codziennie dbać o swoje zdrowie.
Scenariusz zajęć dla 4 latków skupia się na nieco bardziej zaawansowanych zasadach zdrowia, takich jak odpowiednia dieta, aktywność fizyczna i higiena.
Rozmowa wprowadzająca
– Zapytaj dzieci, co jedzą na śniadanie, czy myją ząbki i co lubią robić na podwórku. Rozmowa pozwala maluchom zrozumieć, że zdrowie to wiele różnych nawyków. – Wprowadź zabawnego bohatera, np. Super-Witaminkę, która opowie o korzyściach płynących z jedzenia owoców i warzyw.
Zabawa ruchowa „Zdrowy wyścig”
– Zorganizuj krótki tor przeszkód w sali lub na zewnątrz, na którym dzieci będą mogły się ruszać, skakać i ćwiczyć. Każda stacja toru symbolizuje zdrowy nawyk, np. „jedzenie marchewki” czy „picie wody”. – Wyścig kończy się „myciem ząbków” – dzieci naśladują ruchy mycia zębów.
Warsztaty plastyczne – „Zdrowy koszyk”
– Dzieci tworzą swój „zdrowy koszyk” z wyciętych obrazków warzyw i owoców. Każde dziecko wybiera swoje ulubione owoce i warzywa, które umieszcza w koszyku z papieru. – Na koniec każde dziecko opowiada, co lubi jeść i dlaczego to jest zdrowe.
Zakończenie zajęć i krótka lekcja o higienie
– Zaprezentuj dzieciom obrazki pokazujące kroki mycia rąk oraz mycia zębów. Dzieci powtarzają czynności w zabawie. – Każdy przedszkolak może zrobić odcisk dłoni i nakleić go na „ściankę zdrowia” jako przypomnienie o dbaniu o higienę.
Scenariusze zajęć „Dbam o zdrowie” w przedszkolu mogą być dostosowane do różnych grup wiekowych, jak 3 latki i 4 latki, co sprawia, że dzieci uczą się przez zabawę. Wprowadzenie zdrowych nawyków w tak młodym wieku jest kluczowe dla ich przyszłości, a poprzez gry i zabawy dzieci z radością będą dbać o swoje zdrowie na co dzień.
Zima to wyjątkowy czas pełen magii i niesamowitych odkryć. Śnieg, sople lodu, zimowe zabawy i zmieniająca się przyroda – wszystko to zachęca do zgłębiania tego fascynującego sezonu razem z dziećmi. Zajęcia o zimie w przedszkolu to świetna okazja, aby poznać zimowy świat, rozwijać wyobraźnię i uczyć się przez zabawę. Przygotowaliśmy dla Was scenariusz zajęć o zimie, który z pewnością spodoba się dzieciom w każdym wieku!
Oto przykładowy scenariusz zajęć o zimie, który można przeprowadzić w przedszkolu:
Rozpoczęcie zajęć i rozmowa wprowadzająca
– Zapytaj dzieci, co kojarzy im się z zimą, jakie widzieli zjawiska zimowe i jakie zwierzęta mogą spotkać w tej porze roku. – Wprowadź słownictwo zimowe, takie jak: śnieg, mróz, bałwan, łyżwy, sanki.
Eksperyment z zimą w sali
– Wykonaj eksperyment, np. „Jak topnieje śnieg” – przynieś trochę śniegu (lub lodu) do przedszkola, a dzieci obserwują, jak się topi.
– Porozmawiajcie o tym, dlaczego śnieg topnieje i co się z nim dzieje, gdy jest ciepło.
Prace plastyczne – „Mój wymarzony zimowy krajobraz”
– Dzieci rysują lub malują swoje wyobrażenie zimy. Możesz im dać białą i niebieską farbę, brokat, watę oraz materiały, które pomogą stworzyć zimowe elementy. – Pokażcie swoje prace na wystawie „Zima w naszej sali”.
Zabawa ruchowa „Śnieżki”
– Przygotuj miękkie piłeczki lub zgniecione kawałki papieru jako „śnieżki” i zorganizuj zabawę ruchową. Dzieci mogą „rzucać śnieżkami” do celu lub bawić się w drużynach.
Zima wokół nas to temat, który pozwala dzieciom lepiej zrozumieć zmiany zachodzące w przyrodzie. Ten scenariusz zajęć pokazuje dzieciom, jak dostosować się do zimy, i pozwala im poczuć się jak mali odkrywcy.
Rozmowa o zimie w przyrodzie
– Rozmawiajcie o tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy – czy zapadają w sen zimowy, czy gromadzą jedzenie. – Pokaż dzieciom obrazki zwierząt zimą, np. niedźwiedzi, sarenek, ptaków.
Spacer zimowy
– Zabierz dzieci na spacer wokół przedszkola lub do pobliskiego parku. Zachęć je do obserwowania przyrody – sprawdzajcie, czy na drzewach jest szron, czy liście opadły, jakie zwierzęta można zobaczyć. – W trakcie spaceru dzieci mogą zbierać znalezione zimowe „skarbki”, jak małe patyczki, liście, szyszki.
Warsztaty sensoryczne „Zimowe dotyki”
– Przygotuj pojemniki z różnymi materiałami: zimnym lodem, watą, piórkami i gąbkami. Dzieci mają zamknięte oczy i dotykają poszczególnych materiałów, próbując zgadnąć, co to jest i jak się kojarzy z zimą. – Zachęcaj dzieci do opisywania, jakie emocje i odczucia wywołują poszczególne materiały.
Zimowa muzyka
– Posłuchajcie razem utworów o zimie, np. „Zima” Vivaldiego. Rozmawiajcie o tym, jaką emocję przekazuje muzyka i jakie obrazy przywołuje.
Poniżej znajdziesz scenariusz zajęć o zimie dla dzieci 5-letnich, który jest dostosowany do ich umiejętności i zainteresowań. W scenariuszu uwzględniono różnorodne aktywności, które rozwijają motorykę, wyobraźnię i wiedzę o otaczającym świecie.
Rozpoczęcie zajęć i burza mózgów
– Rozpocznij zajęcia rozmową o zimie. Zapytaj dzieci, co kojarzy im się z zimą, jak lubią spędzać czas w tej porze roku. – Wprowadź dzieci do świata zimy, opowiadając, dlaczego pada śnieg i czym jest mróz.
Zimowe zabawy ruchowe
– Zabawa „Bałwanek” – dzieci zamieniają się w bałwanki. Prowadzący mówi, czy bałwanek stoi, toczy się, czy właśnie się „rozpuszcza”. Dzięki tej zabawie dzieci poznają różne ruchy i świetnie się bawią.
Zimowe rysowanie kredkami i brokatem
– Każde dziecko otrzymuje kartkę i zestaw kredek, z których mają narysować bałwanka lub inny zimowy obrazek. Dodajcie brokat, aby prace wyglądały jak pokryte śniegiem. – Po zakończeniu zajęć dzieci mogą opowiedzieć, co przedstawiają ich rysunki.
Gra edukacyjna „Zimowe memory”
– Przygotuj karty z obrazkami o tematyce zimowej (śnieżki, bałwanki, rękawiczki, saneczki). Zadaniem dzieci jest odnalezienie pasujących par. Zabawa rozwija pamięć i koordynację wzrokowo-ruchową.
Czytanie książeczki o zimie
– Na zakończenie zajęć przeczytaj dzieciom krótką opowieść o zimie i zimowych przygodach. Idealne będą książeczki pełne ilustracji, które pobudzą dziecięcą wyobraźnię i pozwolą im zanurzyć się w zimowy klimat.
Zima to wspaniała pora roku, która stwarza wiele okazji do ciekawych zajęć dla dzieci. Dzięki tym scenariuszom o zimie, które są dopasowane zarówno do przedszkolaków, jak i do grupy 5-latków, zajęcia stają się wyjątkową okazją do nauki przez zabawę. Przedszkolaki mają szansę rozwijać swoją wyobraźnię, zdolności manualne oraz wiedzę o świecie. Wprowadzenie różnorodnych aktywności sprawia, że każdy scenariusz będzie atrakcyjny i inspirujący dla dzieci, a ich wspomnienia z zimy pozostaną na długo pełne radości i magii.
Dzień Kredki to pełne kolorów i radości święto obchodzone 22 listopada, które zachęca do wyrażania kreatywności przez zabawę i rysowanie. To idealna okazja, by dzieci mogły swobodnie wyrazić siebie za pomocą kredki, ucząc się przy tym cierpliwości, precyzji i rozwijając wyobraźnię. W artykule znajdziesz pomysły na organizację Dnia Kredki, gotowy scenariusz oraz inspiracje do zajęć, które sprawią, że ten dzień będzie dla dzieci niezapomnianą przygodą!
Oto kilka pomysłów, które mogą wzbogacić Dzień Kredki i zapewnić dzieciom kreatywną i angażującą zabawę:
Strefy kolorów – stwórz tematyczne stanowiska poświęcone różnym kolorom, na których dzieci będą mogły eksperymentować z różnymi odcieniami i technikami rysowania.
Kolorowe układanki – przygotuj duże, kolorowe puzzle, które dzieci będą mogły ułożyć. Każda kredka może odpowiadać innej części układanki.
Konkurs na najpiękniejszy rysunek – zaproponuj dzieciom konkurs na najlepszą pracę stworzoną kredkami. Wybierz kategorię, np. „Mój wymarzony dzień” lub „Kredkowy świat”.
Zabawy z kredkami w roli głównej – wymyśl gry zespołowe, w których kredki będą głównym elementem, np. przekazywanie kredki między dziećmi za pomocą stóp.
Poniżej znajdziesz scenariusz na Dzień Kredki, który możesz dowolnie dostosować do wieku dzieci i dostępnych zasobów. Obejmuje on różnorodne aktywności, które pobudzą kreatywność i sprawią, że dzieci poczują się jak prawdziwi artyści!
Powitanie i wprowadzenie w temat
– Opowiedz dzieciom o Dniu Kredki, skąd pochodzi to święto i dlaczego celebrujemy kolory oraz kreatywność. – Krótka rozmowa o tym, co można stworzyć za pomocą kredek.
Warsztaty kolorystyczne
– Dzieci dzielą się na grupy, z których każda dostaje konkretny kolor kredki i ma stworzyć rysunek w tej tonacji. – Po zakończeniu prac każda grupa opowiada, co przedstawia ich rysunek, i tworzymy wielką galerię kolorów.
Rysowanie wspólnego obrazu
– Przygotuj duży arkusz papieru i daj każdemu dziecku kredkę w innym kolorze. Zadaniem dzieci jest współtworzenie obrazu, na którym rysują elementy przyrody, zwierząt lub ulubionych bajkowych postaci.
Zabawy z kredką
– Zorganizuj grę „Znajdź swój kolor” – dzieci losują kolorowe paski papieru, a następnie odnajdują kredkę w tym samym kolorze. Następnie tworzą małe rysunki związane z danym kolorem.
Tworzenie „Kredkowej Mandali”
– Na zakończenie, każdy uczestnik może narysować mały fragment mandali na wspólnym arkuszu. To aktywność wymagająca precyzji i spokoju, która wprowadza harmonię i relaks.
Rozdanie dyplomów i symbolicznych upominków
– Na zakończenie Dnia Kredki wręcz dzieciom dyplomy „Małego Artysty” oraz drobne nagrody, np. nowe zestawy kredek lub naklejki z ich ulubionymi bohaterami.
Scenariusz Dnia Kredki dla przedszkola uwzględnia łatwe do zorganizowania aktywności, które sprawią radość najmłodszym i pozwolą im rozwijać wyobraźnię.
Wprowadzenie i krótka historia kredki
– Opowiedz przedszkolakom, jak powstają kredki, i pokaż im różne rodzaje: ołówkowe, woskowe, pastelowe. – Możesz zadać dzieciom pytanie: „Gdyby kredki mogły mówić, co by nam powiedziały o świecie?”
Malowanie kredkami na różnorodnych powierzchniach
– Dzieci mogą eksperymentować z kredkami, malując na różnych powierzchniach, takich jak papier, karton czy nawet kamienie. – To pozwala im na obserwację różnic i wspiera rozwój motoryki małej.
Tworzenie kolorowej książeczki
– Każde dziecko rysuje swoje ulubione zwierzę lub zabawkę. Następnie wszystkie rysunki zszywamy, tworząc „Kredkową Książeczkę” grupy.
Kolorowy taniec z kredkami
– Przygotuj kredki w różnych kolorach i zorganizuj zabawę taneczną – dzieci tańczą, trzymając kredkę, a gdy muzyka cichnie, muszą znaleźć inne dzieci z tym samym kolorem.
„Magiczne kredki” – zabawa sensoryczna
– Daj dzieciom kredki o różnych kształtach i fakturach, np. woskowe lub świecowe, i pozwól im dotknąć, poczuć i zgadywać, czym się różnią. Możesz także pokazać, jak łączą się kolory, tworząc nowe barwy.
Podsumowanie i krótka refleksja
– Na zakończenie Dnia Kredki porozmawiajcie o tym, co było najfajniejsze w zajęciach. Dzieci mogą pochwalić się swoimi pracami, które stworzyły w ciągu dnia.
Dzień Kredki to święto, które pozwala dzieciom na swobodną ekspresję i eksperymentowanie z kolorami. Dzięki zaproponowanym pomysłom i gotowym scenariuszom zajęć przedszkolnych, organizacja tego dnia będzie łatwa, a dzieci z pewnością spędzą czas twórczo i wesoło. Warto wykorzystać te proste pomysły, aby każde dziecko mogło poczuć się artystą, czerpiąc radość z odkrywania świata kolorów.
Przedstawienia bajkowe to doskonała forma zabawy i nauki dla dzieci. Wersje na wesoło z dodatkiem humoru sprawiają, że dzieci jeszcze chętniej angażują się w występ, a cała grupa ma dużo radości. Połączenie humoru z morałem w przedstawieniu dla przedszkolaków nie tylko rozwesela, ale również uczy ważnych wartości. Poniżej znajdziesz inspirujące scenariusze na przedstawienia dla najmłodszych, w których bajki zostają opowiedziane w sposób humorystyczny i pouczający.
Humorystyczne przedstawienie dla przedszkola, które pokazuje dzieciom znaną historię w nowym, zabawnym wydaniu. Dzięki prostym kwestiom i śmiesznym sytuacjom najmłodsi mogą odkryć, że teatr to świetna zabawa.
Tło fabularne:
W tej wesołej bajce Książę Żaba traci swoją koronę. W poszukiwaniach pomagają mu jego przyjaciele z lasu, a po drodze przytrafiają się im różne zabawne sytuacje. Bajka jest na wesoło, ale również z morałem o przyjaźni i wzajemnej pomocy.
Postacie:
Książę Żaba – roztargniony i trochę niezdarny,
Wiewiórka – energiczna i pełna pomysłów,
Zajączek – pomocny, choć lekko przestraszony,
Ptaszek – wesoły śpiewak, który doda humoru do poszukiwań.
Scenariusz na wesoło z morałem:
Narrator: „Pewnego dnia Książę Żaba zgubił swoją koronę! Razem z przyjaciółmi z lasu wyrusza na poszukiwania.”
Książę Żaba przeskakuje po scenie: „Gdzie jest moja korona? Bez niej nie mogę być księciem!”
Wiewiórka wskakuje z uśmiechem: „Nie martw się, Żabciu! Może poszła na spacer sama?”
Zajączek mówi: „A może jest w norze? Przeskoczę tam i sprawdzę!”
Ptaszek śpiewa, latając nad sceną: „Może jest w chmurach, bo jest tak wysoka jak góra!”
Książę Żaba śmieje się: „Dziękuję wam, przyjaciele! Nawet bez korony jestem księciem, bo mam takich wspaniałych przyjaciół!”
Zakończenie:
Książę Żaba zdaje sobie sprawę, że prawdziwe szczęście to przyjaciele, a nie korona. Morał tej bajki na wesoło: przyjaźń jest ważniejsza niż przedmioty.
Przedstawienia z morałem uczą dzieci ważnych wartości w przystępny sposób. Humor dodaje lekkości, dzięki czemu przedszkolaki chętnie angażują się w historię i przyswajają jej przesłanie. Oto scenariusz, który łączy humor z mądrym przesłaniem.
Tło fabularne:
W krainie Pracy wszyscy mają swoje obowiązki – oprócz Leniucha, który nic nie chce robić. Ale kiedy Leniuchowi zaczyna brakować jedzenia, prosi innych o pomoc, a oni uczą go, że praca jest potrzebna każdemu.
Postacie:
Leniuch – śmieszny i leniwy,
Mrówka – pracowita, choć mała,
Pszczoła – zapracowana, zbiera miód,
Królik – zawsze zajęty budowaniem.
Scenariusz z morałem, na wesoło:
Narrator: „W krainie Pracy wszyscy są zajęci, oprócz Leniucha, który tylko leży i leniuchuje.”
Leniuch mówi ziewając: „Po co pracować, skoro można odpoczywać?”
Mrówka biega, nosząc listki: „Nie masz co jeść, Leniuchu, bo nic nie zbierasz!”
Pszczoła fruwa, mówiąc: „Gdybyś zbierał jak ja, mógłbyś mieć zapasy miodu!”
Królik buduje i śmieje się: „Praca to nie tylko jedzenie, to też radość i zabawa!”
Leniuch po przemyśleniu mówi: „Może i macie rację. Może spróbuję trochę popracować?”
Zakończenie:
Leniuch zaczyna pomagać, odkrywając, że praca daje radość i przynosi korzyści. Morał tej bajki na wesoło z morałem: praca jest ważna, a lenistwo na dłuższą metę nie popłaca.
Inscenizacje bajek to okazja do przeobrażenia zwykłych opowieści w zabawne przedstawienia. Oto kilka pomysłów na inscenizacje dla przedszkolaków – każda z bajek na wesoło, a jednocześnie z morałem, który dzieci zrozumieją i zapamiętają.
Tło fabularne:
Śpiąca Królewna wcale nie chce się obudzić, bo lubi spać! Wszyscy próbują ją przekonać, że dzień to czas na zabawę, a nie na sen.
Przebieg:
Królewna zasypia, a rycerze, wróżki i przyjaciele próbują ją obudzić, każda postać na swój sposób.
W końcu Królewna zgadza się wstać i bawić z innymi, ucząc się, że dzień jest pełen przygód.
Morał: aktywność i czas z przyjaciółmi są cenniejsze niż przesypianie dnia.
Tło fabularne:
Trzy Świnki budują swoje domki, a Wilk, zamiast próbować je zniszczyć, okazuje się być żartownisiem, który chce bawić się z innymi.
Przebieg:
Wilk śmiesznie próbuje przestraszyć Świnki, ale za każdym razem coś mu nie wychodzi.
Świnki zapraszają Wilka do wspólnej zabawy, pokazując, że można być przyjaciółmi zamiast rywalami.
Morał: lepiej budować przyjaźń niż sprawiać problemy.
Tło fabularne:
Jaś i Małgosia spotykają Czarownicę, która zamiast być złą, jest zabawną postacią, która uwielbia robić psikusy i rozśmieszać innych.
Przebieg:
Czarownica próbuje nastraszyć dzieci, ale szybko zamienia się w rozśmieszoną postać, która uwielbia żartować.
Dzieci uczą ją, że warto być dobrym, i zapraszają ją do wspólnego pikniku.
Morał: każdy może być dobry i przyjazny, jeśli tylko chce.
Przedstawienia bajek na wesoło z morałem to piękna forma edukacji i rozrywki, które uczą dzieci wartości poprzez śmiech i wspólną zabawę.
Zabawy w teatr to doskonały sposób na rozwijanie wyobraźni, pewności siebie i zdolności aktorskich u dzieci. Przedszkolaki uwielbiają odgrywać role i wcielać się w różne postacie, a teatr daje im możliwość odkrywania świata w kreatywny sposób. Przygotowanie scenariusza teatralnego dla dzieci w wieku przedszkolnym, w tym również dla 4-latków, pozwala wprowadzić najmłodszych w fascynujący świat przedstawień. Poniżej znajdziesz przykłady scenariuszy, które z pewnością zachwycą małych aktorów.
Scenariusz teatralny w przedszkolu można dostosować do różnych tematów, zależnie od zainteresowań dzieci i pory roku. Oto przykład, jak taki scenariusz może wyglądać.
Tło fabularne:
W pięknym, kolorowym lesie zwierzęta przygotowują się do nadejścia jesieni. Każde z nich ma swoje zadania, by uczynić las jeszcze piękniejszym.
Postacie:
Lisek – odpowiedzialny za sprzątanie liści,
Wiewiórka – zbiera orzeszki i zapasy na zimę,
Sowa – mądra przewodniczka, pomaga zwierzętom,
Zajączek – szuka schronienia na zimę.
Scenariusz:
Narrator opowiada o lesie, gdzie zwierzęta przygotowują się na zimę.
Lisek biega po scenie, zamiatając wyimaginowane liście, mówiąc: „Muszę posprzątać wszystkie listki, by było pięknie!”
Wiewiórka podskakuje, zbiera orzeszki, krzycząc: „Zapasy na zimę! Zapasy na zimę!”
Sowa wkracza spokojnie, daje rady, np.: „Dobrze, że się przygotowujecie, zima będzie długa!”
Zajączek krąży po scenie, rozgląda się i mówi: „Gdzie ja się schowam przed zimnym wiatrem?”
Zakończenie:
Wszystkie zwierzęta zbierają się razem i mówią: „Las jest gotowy na zimę! Hura!”
Scenariusz teatru dla 4-latków powinien być prosty, z krótkimi kwestiami i łatwymi do zapamiętania dialogami. Ważne jest, aby mali aktorzy mogli wczuć się w rolę i cieszyć się występem bez stresu. Oto scenariusz dostosowany dla tej grupy wiekowej.
Tło fabularne:
Miś postanawia wyruszyć na wyprawę po lesie, by znaleźć swoje ulubione jagody. W trakcie spotyka przyjaciół, którzy oferują mu pomoc.
Postacie:
Miś – główny bohater, szuka jagód,
Pszczółka – pokazuje drogę do kwiatów,
Jeżyk – pomaga misiowi przetrzeć ścieżkę,
Motylek – lata wokół i dodaje koloru przygodzie.
Scenariusz dla 4-latków:
Narrator rozpoczyna historię: „Pewnego dnia Miś wybrał się na poszukiwanie jagód w lesie.”
Miś mówi: „Gdzie są moje ulubione jagody? Muszę je znaleźć!”
Pszczółka przylatuje i mówi: „Leć za mną, pokażę ci piękne kwiaty!”
Jeżyk turla się na scenie i mówi: „Pomogę ci przejść przez krzaczki!”
Motylek lata i mówi: „Zobacz, Miśku, jakie piękne kolory wokół!”
Zakończenie:
Miś w końcu znajduje jagody dzięki pomocy przyjaciół i wszyscy razem świętują. Na zakończenie dzieci mogą zatańczyć, aby uczcić sukces Misia.
Zabawy w teatr to nie tylko przedstawienia, ale również różne aktywności, które pozwalają dzieciom na ćwiczenie ról i rozwijanie ekspresji. Oto propozycja prostych zabaw w teatr w przedszkolu, które mogą urozmaicić codzienne zajęcia.
Tło fabularne:
Dzieci wcielają się w różne zwierzęta i wykonują zadania, które odpowiadają ich wybranym postaciom.
Przykładowy scenariusz zabawy w teatr:
Rozgrzewka – Zabawa w udawanie:
Dzieci stoją w kręgu. Prowadzący podaje hasła, a dzieci naśladują ruchy:
„Naśladuj lwa” – dzieci ryczą i udają, że są lwami.
„Naśladuj królika” – dzieci skaczą jak króliczki.
„Naśladuj ptaka” – dzieci machają rękami jak skrzydłami.
Wybór roli i przygotowanie:
Każde dziecko wybiera zwierzę, które chce zagrać. Dzieci dostają drobne rekwizyty (np. uszy z papieru, ogony z kolorowej wstążki).
Przedstawienie „Zwierzęta w lesie”
Narrator wprowadza: „W lesie mieszka wiele różnych zwierząt, każde ma swoje zadanie.”
Dzieci-zwierzęta prezentują swoje ruchy i dźwięki:
„Lew” ryczy i chodzi dumnie.
„Króliki” skaczą po scenie.
„Ptaszki” machają rękami, latając.
Zakończenie:
Dzieci ustawiają się w rzędzie i machają na pożegnanie, a prowadzący dziękuje wszystkim za wspólne występy. Taki teatrzyk w przedszkolu to doskonały scenariusz na zajęcia dla dzieci, które uczą się wyrażania emocji i współpracy.
Scenariusze teatru w przedszkolu, czy to dla 4-latków, czy dla starszych grup, pozwalają dzieciom rozwijać wyobraźnię, wrażliwość i umiejętności społeczne. Zabawy w teatr to niezapomniane doświadczenie dla małych aktorów i piękne wspomnienia na lata.
Dzień Górnika, nazywany Barbórką, obchodzony jest co roku 4 grudnia. To szczególny czas, kiedy możemy przypomnieć najmłodszym o trudnej, ale ważnej pracy górników. Wiersze o górnikach to doskonały sposób, aby w przystępny sposób przybliżyć dzieciom ich codzienne wyzwania i bohaterskie czyny. Przedszkolaki dzięki temu dowiedzą się, kim są górnicy, czym się zajmują i dlaczego ich praca jest tak cenna.
Górnik w kopalni węgiel kopie,
Choć pod ziemią ciemno, mokro,
Z latarką na kasku, z kilofem w dłoni,
Każdy dzień w pracy dzielnie on goni.
Wszyscy górnika dziś wspieramy,
Za jego pracę dziękujemy!
Dzięki niemu ciepło mamy,
W domach zimą się grzejemy.
Kiedy Barbórka — czas świętować,
Wszystkie dzieci chcą mu słowa darować:
„Dzielny górniku, bądź zdrów, szczęśliwy,
Dzięki tobie świat jest przyjazny i życzliwy!”
Górnik świdrem węgiel kruszy,
z latarenki światło spływa.
Już wagonik z węglem ruszył,
winda w górę go porywa.
Jutro węgla bryły czarne
kolejarze w świat powiozą.
A pojutrze – piece nasze
będą grzały na złość mrozom
Górnik rano w dół zjeżdża,
Tam, gdzie ciemność wciąż zalega.
Kopie węgiel dla nas wszystkich,
By był ciepły dzień i wieczór bliski.
Za odwagę, trud i siłę,
Górnikowi kłaniamy się mile.
Dziękujemy mu z radością,
Za tę pracę pełną mocy!
Andrzejki to doskonała okazja, aby w przedszkolu wprowadzić dzieci w magiczny świat wróżb i zabaw. Dla przedszkolaków, zarówno tych młodszych, jak i starszych, to dzień pełen radości, zabawy i odrobiny tajemnicy. Odpowiedni scenariusz andrzejek w przedszkolu pozwala na dostosowanie atrakcji do wieku dzieci, dzięki czemu każde z nich znajdzie coś dla siebie. Poniżej znajdziesz przykładowy scenariusz zabaw andrzejkowych – zarówno dla 3-latków, jak i dla 6-latków.
Na początek warto wyjaśnić dzieciom, czym są andrzejki. Opowiedzcie im, że jest to dzień pełen wróżb i zabaw, podczas którego od dawna wierzono, że można przewidzieć przyszłość. Dzięki odpowiednim zabawom andrzejki w przedszkolu nabiorą szczególnego, magicznego charakteru.
Świece i latarenki – dodają tajemniczej atmosfery.
Gwiazdy i księżyce – wytnijcie z papieru i przyklejcie na ściany.
Kapelusze czarodzieja – mogą pełnić rolę rekwizytów lub nagród.
Andrzejki w przedszkolu dla najmłodszych wymagają prostych, wesołych zabaw, które nie tylko zachęcą do aktywności, ale i nie przestraszą. Oto propozycja scenariusza dla 3-latków.
Na początku poproś dzieci, by usiadły w kółku, i opowiedz im, że dziś poznają tajemnicze wróżby.
Losowanie symboli
Przygotuj woreczek z małymi przedmiotami, np. serduszkiem, gwiazdką, kwiatkiem. Dzieci losują symbol, a Ty opowiadasz, co może oznaczać, np. serduszko - „Będziesz szczęśliwy!”.
Wróżenie z kolorów
Przygotuj kolorowe kartki (np. zieloną, niebieską, czerwoną). Poproś dzieci, by wybrały jeden kolor, a Ty przypisz każdemu z nich zabawną wróżbę, np. zielony - „Lubisz przyrodę!”, niebieski - „Jesteś spokojny jak morze”.
Magiczne świece
Ustaw dużą świecę na środku i poproś dzieci, by wypowiedziały swoje życzenia na głos lub w myślach. Powiedz im, że płomień świecy pomoże spełnić ich marzenia.
Podziękuj dzieciom za wspólną zabawę i przypomnij, że każda wróżba to tylko zabawa. Taki scenariusz andrzejek sprawi, że 3-latki będą się świetnie bawić, poznając odrobinę magicznej atmosfery andrzejek w przedszkolu.
Dla starszych dzieci można przygotować bardziej rozbudowane i angażujące wróżby. Oto scenariusz, który sprawi, że 6-latki będą miały niezapomniany dzień pełen niespodzianek.
Opowiedz dzieciom o andrzejkach i ich historii, nawiązując do dawnych tradycji wróżb. Wytłumacz, że dzisiaj przeniosą się do magicznego świata, w którym odkryją przyszłość.
Lanie wosku
Przeprowadź klasyczną andrzejkową wróżbę – lanie wosku przez dziurkę od klucza. Każde dziecko może stworzyć swoją woskową figurę, a następnie z pomocą opiekuna spróbować odgadnąć, co przedstawia.
Koło przyszłości
Narysuj duże koło podzielone na sekcje i oznaczone symbolami (np. słońce, chmura, serce, gwiazda). Poproś dzieci, aby kręciły kołem, a symbol, na którym się zatrzyma, oznacza ich wróżbę, np. słońce – „Masz dużo energii”, gwiazda – „Czeka cię coś wyjątkowego”.
Wróżba z balonami
Przygotuj balony z karteczkami w środku (np. „Będziesz mieć nowego przyjaciela”, „Czeka cię podróż”). Dzieci losują balon, przebijają go, a opiekun czyta wróżbę.
Wróżenie z butów
Ustaw buty dzieci w rzędzie, jeden za drugim. Wspólnie przesuwacie je w kierunku drzwi – ostatni but, który dotknie progu, oznacza osobę, której marzenie spełni się jako pierwsze.
Na koniec opowiedz dzieciom, że andrzejki to tradycja pełna zabawy, a wróżby to tylko przyjemna forma spędzania czasu. Takie andrzejki w przedszkolu sprawią, że 6-latki poczują magiczny klimat i radość z tajemniczych zabaw.
Taki scenariusz andrzejek w przedszkolu sprawdzi się zarówno w grupie młodszych, jak i starszych dzieci, zachęcając je do aktywnego udziału i dając możliwość poznania tej niezwykłej tradycji.